- Inwestycja jest kontynuacją zrealizowanego w latach 2000-2004 etapu I, który obejmował budowę nowych falochronów przy wyjściu z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych – mówił podczas konferencji wojewoda Zydorowicz.
Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę (modernizację) umocnień brzegowych po wschodniej i zachodniej stronie toru wodnego Świnoujście-Szczecin, na długości ok. 8 km, w tym: na odcinku ok. 4 km w Kanale Mielińskim i ok. 4 km w północnej części Kanału Piastowskiego.
Skarpy umocnień brzegowych stanowić będą jednocześnie skarpę toru wodnego, który uzyska docelową szerokość w dnie – 120 m z odpowiednimi poszerzeniami na łukach. Zagwarantowana zostanie możliwość pogłębienia toru do 12,5 m (roboty pogłębiarskie związane z osiągnięciem docelowej głębokości kanałów nie wchodzą w zakres projektu i stanowić będą przedmiot odrębnego zadania, planowanego w ramach III. etapu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin na całej jego długości).
- Prace obejmą przebudowę umocnień brzegowych w kanałach Piastowskim i Mielińskim oraz zmianę parametrów geometrii toru wodnego Świnoujście-Szczecin w północnej części obszaru objętego projektem – tłumaczył Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego
Najważniejsze elementy inwestycji to przede wszystkim likwidacja przeszkód nawigacyjnych, budowa nabrzeża technicznego, modernizacja oznakowania nawigacyjnego oraz nowe oświetlenie brzegowe.
Roboty budowlane będą prowadzone pod nadzorem podwodnym w obrębie czynnego toru żeglugowego.
Zostanie zapewnione bezpieczeństwo żeglugi do portów morskich Pomorza Zachodniego oraz wyeliminowane będą zagrożenia pojawiające się w okresach wezbrań powodziowych. Pozytywnie wpłynie zarządzanie przepływem ruchu, na zdolność oraz jakość wykonywanych przewozów, na wzrost konkurencyjności, podniesie poziom ochrony środowiska morskiego, wzmocni ochronę przed poważnymi sytuacjami kryzysowymi na morzu i na ziemi.
Realizacja inwestycji jest konieczna ze względu na alarmujący stan umocnień brzegowych w tym rejonie. W wielu miejscach grozi to katastrofą budowlaną i może uniemożliwić utrzymanie parametrów głównego toru wodnego także na obecnym poziomie.
Umowę na wykonanie inwestycji podpisał dziś Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego oraz ze strony wykonawcy – firmy Energopol – Marcin Konarzewski, dyrektor spółki oraz Piotr Bartoszewski, zastępca dyrektora.
Koszt projektu to około 298 mln zł (3 mln – Grontmij Polska z siedzibą w Poznaniu pełnienie funkcji inżyniera; 295 mln zł – Energopol-Szczecin z siedzibą w Szczecinie wykonanie robót budowlanych i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych), z czego około 271 mln zł pochodzić będzie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Inwestycja potrwa do 2014 roku.